Am scris un articol la începutul acestui an, Copil de nota 10,  în care evidențiam faptul că succesul școlar al unui copil începe acasă prin implicarea părinților și prin rutina zilnică, menită să maximizeze capacitatea de concentrare a copilului.

În continuarea celor menționate în articolul precedent vreau să semnalez un aspect esențial, în evoluția, în progresul școlar al unui copil.

Un copil de nota 10 este educat să își dezvolte gândirea critică, creatoare de cunoaștere, este educat să depășească perceția, este educat să înțeleagă realitatea exterioară.

Părinți sau profesori, de foarte multe ori, suntem prinși în fluxul de informații și uităm să oferim copiilor acele abilități specifice gândirii critice, care transformă informațiile în cunoștere. Un copil de nota 10 trebuie să fie capabil să creeze cunoaștere, trecând prin filtrul minții lor informațiile primite la școală și acasă.

Incapacitatea copilului de a folosii informațiile primite pentru a genera cunoaștere este eșecul major pentru noi ca părinți și profesori.

La școală, profesorii ar trebui să îi încurajeze pe elevi să gândească autonom prin metodele de predare folosite. Predarea este bine să încurajeze și să recompenseze discuțiile și argumentele. Cu cât se pune accentul mai mult pe raționalizarea conținutului învățării cu atât mai mult elevii se vor concentra și asimila ceea ce învață.

Elevii au nevoie să fie pregătiți să utilizeze gândirea critică și creativă, au nevoie să fie pregătiți să utilizeze informațiile primite pentru a rezolva problemele din viața de zi cu zi.

Există o singură metodă de predare eficientă: metoda care stimulează gândirea, care stimulează înțelegerea conceptelor, care stimulează copilul să creeze cunoaștere.

Pentru a ajunge să gândească critic, copiii trebuie:

  1. să-şi dezvolte încrederea în forţele proprii şi să înţeleagă valoarea propriilor lor idei şi opinii;
  2. să se implice activ în procesul de învăţare;
  3. să asculte cu respect opiniile diferite;
  4. să fie pregătiţi pentru a formula şi demonta judecăţi.

Cum?

Orice activitate de învăţare implică formularea unor întrebări. Întrebările servesc la fixarea obiectivelor de învăţare (ce ne propunem să învăţăm, de ce ne interesează acest lucru, cum vom putea afla răspunsuri care să ne mulţumească) şi tot ele ghidează copiii în procesul de înțelegere a informațiilor și conceptelor primite acasă și la școală.

Un copil de nota 10 este un copil care este apreciat pe baza efortului depus și a progresului realizat, este de asemenea un copil care gândește, care nu se raportează la anumite criterii și standarde prestabilite la un moment dat, este un copil care păstrează vie curiozitatea nativă și imaginația, care reușește să se desprindă de sensibilitatea sau certitudinea imediată a unor obiecte exterioare, de percepția sau confirmarea sensibilității și reușește să înțeleagă, să sesizeze esențialul din obiecte.

Sursa foto: Pixabay